VW GOLF 6 GTI REPRODUKTORY EVOTEC STP TLMENIE ODHLUCNENIE.
V tomto prípade sme dvere poriadne vytlmili a odhlučnili a do takto upravených dverí sme osadili komponentné reproduktory....
Obe novinky nesú označenie 560GTi a 660GTi, za nimi sa skrávajú dvojpásmové systémy s 13cm a 16cm stredobasmi, z nich sme pre náš test siahli po tom väčšiom. To, že JBL disponuje špičkovým vývojovým oddelením, asi neuvidí nikoho, kto pouná jeho ozvučovacie reproduktory alebo highendové komponenty domácich zostáv. A že mládenci z tohto oddleneia dajú do nového GTi všetko, to sa dalo pri oficiálne udávanej dĺžke vývoja dva roky očakávať. Samozrejmosťou je u Američanov už dlhú dobu rokov počítačová simulácia všetkých súčiastkových skupín a taká meracia technika, ako systém od Klippelu alebo laserové premeriavanie pohybu membrány. Takže úroveň pre kompá GTi sme si nastavili veľmi, veľmi vysoko.
Šasi
O excelentnej kvalite spracovania je vzľadom k cene reproduktorov zbytočne spomínať. Stredový menič je vybavený všetkým, čo je kvalitné a drahé. Liaty kôš, nedýmový pohon a membránu z kevlarových vlákien nevynímajúc. Zaťažiteľnosť je zaručená samotnou cievkou, ktorá je na reproduktor tejto veľkosti obrovská. Priemer 50mm, čierne sfarbenie, vynutie z hliníkového drátu pokrytého vrstvou medi, a to všetko na nosiči s ventilačnými otvormi – to sľubuje veľmi účinný odvod tepla a excelentnú elektrickú zaťažiteľnosť. Pre vyrovnanie tlaku pod stredovou kopulkou je magnet prevŕtaný otvorom a pod efektívnym chladením sú priamo pod cievkou umiestnené otvory, takže všetky dutiny sú odvetrané
Pohon pracuje s vo vnútri uloženým neodymovým magnetom a je optimalizovaný najmä na potlačenie skreslenia. Tie vznikajú z prevažnej časti vinou nelineárnosti pohonnej sily v cievke. V basovom pásme vznikajú skreslenia najčastejšie kvôli asymetrickosti magnetického pola pri veľkých výchylkach, keď je cievka pri svojom pohybe poháňane nie rovnakou silou. Tomu sa dá predchádzať premyslenou geometriou jednotlívých súčastiek.
U JBL se za týmto účelom najprv prevádzajú simulácie a následne prebiehajú merania renomovaným systémom Klippel. Príčinou ďalšieho druhu "pohonových" skreslení je magnetické pole, ktoré vytvára samotná kmitacia cievka, ktorou preteká prúd od zosilňovača. a ktorým je ovlivňované permanentné pole pohonu. Tým dochádza k tomu, že magnetické pole okolo cievky nezostáva tak konštantné, ako by bolo žiadúce. Tento efekt je síce v podstate neodstrániteľný, dá sa však určitými trikmi zmierniť. Pretože elektromagnetické vlastnosti cievky sú citlivo závisle na materiále, ktorý ich obklopuje, snažia sa konštruktéri zvoliť také vlastnosti oceľových súčiastok pohonu, aby zmeny žiadúceho magnetického pola v pracovnej medzere boli minimálne. Jednou z ciest vedúcich k tomuto cieľu sú medené diely, ktoré vďaka svojej dobrej elektrickej vodivosti dokážu veľmi rýchlo odviesť výrivé prúdy. Výsledkom je to, že vlastnosti ako indukčnosť a hustota toku indukcie zostávajú u 16cm JBL ukážkovo konštantné. To sa pri meraní prejavilo extrémne nízkym skreslením. Nad 100 Hz a pri riadnych 96 dB/1m vytvára GTi skreslenie nižšie ako 0.7% (nad 400 Hy je to menej ako 0.3%) a to zaváňa rekordom. Len tak mimochodom, je to menej, ako koľko dosahuje hocjaký zosilňovač!
Smerovosť
Výškový reproduktor GTi je na prvý pohľad celkom bežná 25mm textilová kalota. Ako snáď jediný tweeter s highendovými nárokmi rezignuje JBL na pripojený objem za membránou, stláčajúci rezonančnú, a tím i pracovnú frekvenciu smerom dole. Dôvodom je proste to, že požadovaného kmitočtu 3 kHz sa dá dosiahnúť i tak, pokiaľ je výhybka konštruovaná odpovedajúcim spôsobom. Jbl išiel cestou veľmi strmého filtrovania štvrtej rady (24 dB/okt.), ktoré si drží hlboké frekvencie tweetera dôsledne od tela. Nielen u stredobasu totiž konštruktéri JBL mysleli na náležitý carhifistický výkonový management. Ťažko "highendové" oddelenie na najhlbšom možnom kmitočte a s plochou nábehovou krivkou neprichádza u GTi do úvahy už z dôvodu zaťažiteľnosti. Hovorí proti nemu taktiež chovanie mimo uhol. Závislosť vyžarovania zvuku na smere je určované predovšetkým dvoma faktormi: priemerom membrány a kmitočtom. To vedie k tomu, že (malý) výškový reproduktor vyžaruje v pásme diliaceho kmitočtu viacej do šírky ako (veľký) stredobasový menič. Samo o sebe je to krásne; ak vezmeme však do úvahy celý systém, je optímálny, keď obe šasi majú rovnakú vyžarovaciu charakteristiku. A pretože basový reproduktor nie je možné len tak prehovoriť, aby vyžaroval viac do šírky, ide sa opačnou cestou a "zhoršuje" sa vyžarovacia charakteristika výškového reproduktoru v pásme deliaceho kmitočtu. Za tím účelom sa pred neho montuje hornovitá predsádka, vďaka ktorej sa potom v ose vytvára väčší tlak, mimo uhol však nižší – rovnako ako u jeho väčšieho parnera. Táto súhra však funguje horšie, pokiaľ by bol deliaci kmitočet zvolený moc hlboko. Na hornom konci prenosového pásma je tweeter ovšem sám dosť veľký oproti vlnovej diaľke a reaguje dôsledne stále užším vyžarovaním. Tu sa vyplatí vybaviť ho takovou predsádkou, ktorá bude zvuk rozptylovať, miesto aby ho smerovala užšie. Výsledkom je taký tvar usmerňovača vĺn, ktorý vidíte na snímkoch. Frekvenčnú krivku takto vybaveného tweetera sme zmerali a porovnali s normálnymi inštalačnými kalíškami, ktoré ma set rovnako v príslušenstve.
V ušľachtilom tele výhybky nájdeme oba kanály. Zatiaľčo stredobasy si vystačia s 12dB filtrom a korekciou impedancie, potrebuje tweeter spústu súčiastok – šesť len pre blokovacie okruhy korekcie frekvenčnej krivky (inštalácia s predsádkou/bez predsádky).
Zvuk
Našími prvými dojmami z počúvania sú jemné rozlíšenie a mimoriadna priestorovosť. Z čoho je jasné, že mamá čo do činenia s reproduktorovým systémom najvyššieho potencionálu. Zvuk je úplne bez akéhokoľvek zmäkčovania, takže jeho jednotlivé zložky možno neznejú "krásne", zato však veľmi autenticky a transparentne. Vokály i nástroje presne držia tón, po prifarbených alebo vtieravých frekvenciách nie je v reprodukcii GTi ani stopy. Systém je celkovo veľmi muzikálny a zladený a vykazuje veľký drive, jeho dynamické schopnosti môžeme i na referenčnej úrovni označiť za mimoriadne. Že to so sebou nesie veľký faktor zábavnosti, to si každý vie ľahko predstaviť, navyše keď i pri skutočne brutálnej hlasitosti prichádza hudba k ušiam poslúchača autentická a v plnej kráse. Hlasitosť ktoré je GTi schopné, by i v obývačke o 50m2 dokázala spôsobiť návaly krvy do hlavy! Precíznosť, nemilosrdný záťah, čistá reprodukcia basov a muzikálnosť sa tu zišli v perfektnom hudbnom zážitku.
Záverom
Nové komposystémy JBL prinášaju nielen hightech koncepciu, ale taktiež vôbec najlepšie laboratórne hodnotenie a optické akcenty dané použitím kože a karbónu. Okrem referenčného zvuku nesmie u pravého GTi chýbať ani samotný výkon – a toho je tu skutočne na rozdávanie. Pokiaľ to možnosti inštalácie výškového reproduktoru len trochu dovolia, doporučujeme použiť priložené predsádky. Už teraz sa tešíme na reálne inštalácie v živej prevádzke.
Zdroj: Car & HiFi 04/2007
Pozrite si podobné články, v kategóriách:
O autohifi vieme toho naozaj veľa, každý deň prejde našou montážnou dielňou pár áut a každá je iné, jedinečné – tak ako ich majiteľ. Zo skúseností vieme urobiť pre výsledok maximum a sme hrdí na to, že sa naši klienti pravidelne vracajú. Od roku 2004 píšeme blog o našich montážach a radi napíšeme článok aj o vašom aute – privezte ho a my vás presvedčíme!
Andrej Siváček, majiteľ Audiotuning
Kontaktujte nás a informujte sa o termíne, cenách… Radi Vám pomôžeme s výberom.
ZAVOLAJTE teraz – 0903373526
Napíšte nám…
Predaj a montáž: autofólií, ochranných fólií, okenných fólií, CarWrap fólií, karbónových fólií, bezpečnostných folií, dekoračných folií a leštenie svetiel.
U nás získate skvelý vzhľad aj zvuk. Nebojíme sa zložitosti, sme profesionáli a kvalita je pre nás základná veličina, ktorú predčí len spokojnosť zákazníka.
V tomto prípade sme dvere poriadne vytlmili a odhlučnili a do takto upravených dverí sme osadili komponentné reproduktory....
V tomto Jaguar-e sme tlmili a odhlučnili kufor. Požiadavka bola čo najviac utlmiť a tak sme použili všetko najlepšie...
Pre potrebu bezpečného parkovania sme osadili parkovaciu kameru a prevodník, ktorý umožňuje zobrazenie na OEM rádiu.
Parkovacia kamera je...
Prvý krok na zlepšenie zvuku a komfortu je znížiť hluk prenikajúceho do auta počas jazdy. V tomto prípade sme...
Prvý krok na zlepšenie zvuku je vždy vyriešiť dvere. V tomto prípade sme dvere poriadne vytlmili a odhlučnili....
Pre potrebu bezpečného parkovania sme osadili parkovaciu kameru a prevodník, ktorý umožňuje zobrazenie na OEM rádiu.
Parkovacia kamera...
Pre potrebu bezpečného parkovania sme do tejto Octavii osadili parkovaciu kameru a prevodník, ktorý umožňuje zobrazenie na OEM rádiu.
S veľkou dodávkou je ťažšie parkovať a aj skúsením vodičom sa zíde pomoc. V tomto prípade sme namontovali...