Položky 0
2011/06/repro_uvod.jpg

Ako nakupovať reproduktory

Úlohou reproduktora je premena elektrickej energie na akustickú. A to v takmer celom počuteľnom pásme frekvencií, čiže v rozmedzí od 20 Hz do 20 000 Hz. Vyžaduje sa pritom vysoký dynamický rozsah a nízka miera skreslenia reprodukcie. A aby toho nebolo málo, ďalšou požiadavkou je ešte vysoká odolnosť voči drsným klimatickým podmienkam (veľké teplotné rozdiely, vlhkosť, otrasy atď). Z toho vyplýva, že na reproduktory do auta sa kladú veľmi vysoké nároky.

Rozmery
Už v 70. rokoch výrobcovia zaviedli typizované rozmery reproduktorov, ktoré mali uľahčiť ich inštaláciu. Doteraz sa tak reproduktory vyrábajú so štandardizovanými priemermi koša 8, 10, 13, 16,5 cm a ovály 10 x 15, 13 x 18, 16 x 23 cm. Okrem týchto bežných veľkostí nájdete v ponuke výrobcov aj atypické veľkosti s priemerom 17, alebo dokonca 20 cm. Takže prvým parametrom pri kúpe reproduktorov, ktorý musíte poznať, je rozmer. Ďalším nemenej dôležitým údajom je montážna hĺbka, teda ako hlboko reproduktor zasahuje pod montážnu rovinu, na ktorej je uchytený. 

To znamená, že ak ho montujete do dverí, nemal by brániť pri sťahovaní okna a podobne. Napríklad pri bežných 16,5 cm reproduktoroch sa montážna hĺbka pohybuje okolo 63 mm. Ak však máte napríklad fabiu, tak bez náročných úprav tapacíru takýto reproduktor namontujete, len ak by ste okno otvárali do polovice. 

Pre takéto prípady, niektoré firmy vyrábajú špeciálne verzie s menšou montážnou hĺbkou, ktorá sa pri 16,5 cm reproduktoroch pohybuje okolo 45 mm. Riešením je použitie malého, ale účinného neodýmiového magnetu a úprava pohonného systému, prípadne presunutie magnetu pred membránu. Okrem vyššej ceny oproti bežným verziám je hendikepom aj horšia kvalita reprodukcie.

Počet pásiem
Nikde na svete sa zatiaľ nepodarilo vyrobiť reproduktor ktorý by dokázal kvalitne pracovať v celom počuteľnom pásme. Preto sa celé pásmo rozdeľuje na dva a viac reproduktorov, pričom každý z nich prenáša len určitú časť spektra. O vhodné rozdelenie signálu sa stará viac alebo menej komplikovaná výhybka. Najbežnejšie sú dvojpásmové reproduktory, kde mu reprodukciu vysokých frekvencií na starosti výškový reproduktor. Priemer membrány sa obvykle pohybuje od 13 až po 25 mm. U najlacnejších modelov tvorí membránu kombinácia kužeľa a guľového vrchlíka, u najlepších je to výhradne guľový vrchlík (angl. dome). Pologuľatý tvar je náročnejší na výrobu, ale poskytuje výrazne menšiu smerovosť vyžarovania vysokých frekvencií a vyššiu tuhosť. Deliaca frekvencia výhybky medzi stredobasovým a výškovým reproduktorom sa pohybuje od 2,5 – 5 kHz. Najlacnejšie reproduktory používajú jednoduchú výhybku len pre výškový reproduktor, ktorá slúži prednostne ako ochrana pred preťažením. Stredobasový reproduktor sa pripája priamo na zosilňovač a výrobca sa spolieha na prirodzený pokles na vyšších frekvenciách. 5trmosti výhybiek sa pohybujú od 6 do 24 dB na oktávu. Nikdy nemožno všeobecne povedať, aký typ je výhybky je najlepší, vždy to závisí od vlastností použitých reproduktorov. Výškový reproduktor môže byt umiestnený v osi kmitacej cievky stredobasového reproduktora – túto kombináciu nazývame aj koaxiálny reproduktor Ak je však vyrobený ako samostatný menič, ide väčšinou o komponentný systém. Koaxiálne reproduktory sa až na výnimky nachádzajú väčšinou v nižších cenových reláciách, kvalita výškového meniča je taktiež väčšinou nižšia. Výhybka sa obmedzuje len na kondenzátor pred výškovým reproduktorom. Koaxiálne reproduktory sa predovšetkým uplatnia pri jednoduchších montážach, kde sa neuvažuje o samostatnom umiestnení výškového reproduktora. Ich výhodou je nižšia cena a jednoduchšia inštalácia. Pri koaxiálnych oválnych reproduktoroch s veľkosťou 16 x 23 cm sa vzhľadom na veľkú plochu membrány používajú aj 3-pásmové riešenia. V tom prípade sa pred membránou nachádza jednoduchý výškový a stredový reproduktor. Veľkou výhodou komponentných systémov je možnosť inštalácie výškového reproduktora na akusticky vhodnejšie miesto než stredobasový menič, a možnosť nasmerovať ho na poslucháča. Výhybka je umiestnená v samostatnej škatuľke a spravidla umožňuje prispôsobenie úrovne hlasitosti výškového reproduktora. 

Zopár slov ku konštrukcii
Reproduktory do auta sa nijako obzvlášť nelíšia konštrukciou od ostatných reproduktorov. Kôš tvorí väčšinou výlisok z oceľového plechu, pri vyšších sériách sa používa pod tlakom odlievaný hliník a jeho zliatiny. Dostupné sú však aj výlisky s rôznych plastov, plnené minerálnymi vláknami. Odlievaný kôš zabezpečuje lepšiu stabilitu a zároveň aj lepší rozptyl tepla z pohonného systému. Magnety sa používajú klasické feritové, pre úsporu miesta ale aj neodýmiové, prípadne ich kombinácie. Neodýmium je asi 10x silnejšie ako ferit, no súčasne je menej stabilné pri zahriatí. Membrány nájdeme klasické papierové, impregnovné lakom; kovové (hliník); polypropylenové (rôzne druhy vlákien) a množstvo ich kombinácií. Na závesy membrán sa používa butylová guma, ošetrená proti vplyvu UV žiarenia, ale aj rôzne penové materiály. Prípojné konektory sú riešené klasickými plochými Fast-On konektormi, pružinovými kontaktmi, ale aj skrutkovacími terminálmi. Cievka je najčastejšie vyrobená z medeného drôtu, niektorí výrobcovia však kvôli úspore hmotnosti používajú hliníkový drôt šesťuholníkového prierezu, ktorý umožňuje najtesnejšie navinutie. Navinutá je na jadre z tenkého hliníkového plechu alebo fólii z Kaptonu. Kapton je tmavočervený polopriesvitný plast s vysokou tepelnou odolnosťou. Používa sa hlavne preto, lebo ak pri nadmernom zaťažení kostra cievky narazí na pólový nástavec, nezdeformuje sa trvale ako hliník a cievka nezačne drieť v magnetickej štrbine.

Keďže aj pri reproduktoroch existuje veľké množstvo rozdielnych konštrukčných prístupov, ich kvalitu nemožno posudzovať podľa vzhľadu. Veľkosť magnetu vyhotovenie koša, materiál membrány alebo tuhosť závesu ešte nič nehovoria o tom ako bude ten-ktorý reproduktor hrať vo vašom automobile Mnohokrát nevinne vyzerajúci reproduktor s papierovou membránou normálnym magnetom, plechovým košom a obyčajným príkonom ponúkne lepší zvuk ako futuristické monštrum z exotických materiálov. Cielený dlhoročný vývoj špičkových výrobcov nenahradí žiadny módny výstrelok ani masívna reklamná kampaň. Najlepším spôsobom, ako si vybrať vhodný reproduktor je, vypočuť si ho.

V automobile niet veľa miest, kam môžete umiestniť reproduktory. Predné reproduktory sa najčastejšie umiestňujú do dverí dolu do miest, kde boli namontované pôvodné reproduktory. Toto miesto z akustického hľadiska nie je zďaleka najštastnejšie, no pokiaľ nebudete akceptovať rozsiahle zásahy do interiéru a množstvo práce s prerobením dverných tapacírov alebo palubnej dosky, iná možnosť vám neostáva. Ale aj tak je ich výmena dosť komplikovaná, keďže len máloktorá automobilka v súčasnosti dodržiava normované rozmery otvorov. Samozrejme, nesmiete zabudnúť ani na ochranu proti stekajúcej vode. Výškové reproduktory by mali byt umiestnené tak, aby vytvárali čo najprirodzenejšiu zvukovú scénu. Umiestniť ich môžete na palubnú dosku pod sklo, do A stĺpikov, alebo hore dopredu do dverí. Umiestnenie si treba vopred vyskúšať. Zadné reproduktory sa používajú hlavne na vyplnenie zadného zvukového poľa. Ak nepoužijete subwoofer, kompenzujte ho oválnymi reproduktormi na posilnenie hlbokých tónov. Najlepším miestom je vystužené plató. Pokiaľ bude dobre utesnené, vznikne v kufri ozvučnica, nevyhnutná pre ich správne fungovanie. Kvalitu výsledného zvuku ovplyvní okrem samotných reproduktorov aj kvalita ostatných komponentov ako rádio, zosilňovač a hlavne inštalácia reproduktorov. Ani ten najlepší reproduktor – pokiaľ pracuje v akustickom skrate alebo je pohyblivý – nezabezpečí dobrý zvuk. Takže samozrejmosťou by malo byt vytlmenie plechov, tuhé MDF podložky a utesnenie priestoru pred a za reproduktorom. Na záver len dodám, že dôležitým faktorom je aj kabeláž. Preto nezabúdajte aj na požadovanú hrúbku a kvalitu káblov.

A už len malá rada na záver: Verte vlastným ušiam a kúpte si taký reproduktor ktorý vyhovuje vám, nie kamarátovi alebo predajcovi, ktorý sa vám ho snaží predať. A hlavne, reproduktory si kupujete na to, aby ste ich počúvali, takže ich zvuk je až na prvom mieste. (Samozrejme, ak si náhodou nestaviate show car na obzeranie, ale to už je iná kapitola).


Galéria

Použité produkty

Pozrite si podobné články, v kategóriách:

O autohifi vieme toho naozaj veľa, každý deň prejde našou montážnou dielňou pár áut a každá je iné, jedinečné – tak ako ich majiteľ. Zo skúseností vieme urobiť pre výsledok maximum a sme hrdí na to, že sa naši klienti pravidelne vracajú. Od roku 2004 píšeme blog o našich montážach a radi napíšeme článok aj o vašom aute – privezte ho a my vás presvedčíme!

Andrej Siváček, majiteľ Audiotuning

Napíšte nám…

Otázka

7 + 13 =

Autofólie – Carwrap – Ochranné fólie

Predaj a montáž: autofólií, ochranných fólií, okenných fólií, CarWrap fólií, karbónových fólií, bezpečnostných folií, dekoračných folií a leštenie svetiel.

U nás získate skvelý vzhľad aj zvuk. Nebojíme sa zložitosti, sme profesionáli a kvalita je pre nás základná veličina, ktorú predčí len spokojnosť zákazníka.

Z nášho blogu